1. شناخت نقش پروردگار بر تحول در شخصیت انسان، فرع بر آشنایی انسان با پروردگار و ایمان به تأثیرات وی ـ جلّ و اعلی ـ بر هستی و حیات بشر است؛ به همین جهت معرفی پروردگار در سورههای گذشته همچون علق، قلم، مزّمّل، حمد وبه خصوص آیات ابتدایی سوره اعلی نزول 8 مقدم شد وگوشههایی از تأثیرات وی بر زندگی بشر بیان گشت تا انسان با این معرفت انگیزه بخشش های بدون چشم داشت از مردم و امید به توجه پروردگار متعال را بدست آورد.
2. توجه به تناسب سورههای اعلی و لیل، ابعادی از روش بیانی قرآن را روشن میکند. خداوند در سورهی اعلی پیامبر را به تسهیل و آسانی، از طریق عدم فراموشی آیات، وعده داد: «وَنُیَسِّرُکَ لِلْیُسْرَى» و در این سوره اهل تقوا را به آسانسازی و تحول شخصیتشان در میل به دین بشارت داد: «فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْیُسْرَى»، در سوره اعلی اهل خشیت یعنی کسانی که درک مناسبی از عظمت پروردگار دارند را اهل تذکر و رستگاری دانست: «سَیَذَّکَّرُ مَن یَخْشَى» و در این سوره آنان را «اتقی» نامید، کنایه از اینکه هرچه خشیت از پروردگار بالاتر باشد، خویشتنداری بالاتر میرود: «سَیُجَنَّبُهَا الْأَتْقَى». خداوند در سورهی اعلی از تزکیه بهطور کلی و مجمل یاد کرد: «قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَکَّى» و تأثیر آن را بر رستگاری گوشزد کرد و در این سوره راه تزکیه را دادن مال با انگیزهی الهی معرفی کرد، تا تفصیلی باشد بر آن اجمال. همین امر نشان میدهد که خدای متعال با بیان مصادیق روشن تزکیه و نمودهای عینی آن، انسان را در پیگیری برنامهی تغییر و تحول یاری کرده است.
3. چون حرکت اصلاحی بر پایهی تغییر وضعیت نامطلوب شکل میگیرد، خداوند محور تحول را در این سوره بر پایهی انذار و هشدار از گرفتار شدن در آتش جهنم قرار داد: «فَأَنذَرْتُکُمْ نَارًا تَلَظَّى»؛ یعنی اگر آن ترس نباشد، میل به تغییر فروکش میکند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.