نکاتی روش شناختی پیرامون سوره یونس(در جلد 5 تفسیر ) به زودی
به استحضار می رساند جلد پنجم تفسیر همگام با وحی شامل سوره های یونس ؛
هود؛ یوسف و حجر توسط استاد بهجت پور به نگارش در آمده و در حال ویرایش و
آماده سازی برای چاپ می باشد. متن ذیل از انتهای سوره یونس انتخاب شده است.
1.
ریشههای تردید در رسالت، تنها به تردید در صلاحیتهای فرد مدعی بر
نمیگردد. گاه تردیدها به تعجب از دخالت خدا در امر تشریع بر میگردد؛ در
این صورت خدای متعال با توضیح درستی ربوبیت تشریعی، به رفع تردیدها
میپردازد. چنانکه در آیات 1-6 از همین روش استفاده کرد.
2.
روش قرآنی تبیین توحید تشریعی، توجه دادن به توحید تکوینی خدای متعال است.
اگرصفات فعلی مثل خالقیت، تدبیر امورعالم، و بستگی شفاعت و کمکهای دیگران
به افراد تنها در گرو اذن او باشد و او تنها مرجع مردم و هدف او از آفرینش
و رستاخیز روشن شود وحکمتهای آفرینش دیگران برای انسان واکاوی شود، پذیرش
ربوبیت تشریعی امری طبیعی وعادی ـ و نه موجب تعجب ـ خواهد بود.
3.
در این سوره نیز با استفاده از روش مقایسه، میان سرانجام دنیا زدگان غافل
از آخرت با مومنانِ دارای اعمال شایسته به ترغیب وهشدارمردم پرداخت. این
روش موجب میشود تا جنبههای ایجابی ـ ترغیب به بهشت ـ در کنار جنبههای
سلبی ـ ترس از جهنم ـ در خدمت تحول وتربیت مخاطبان به کار گرفته شود. (ر.
ک. آیات 7- 10 و آیات 26- 27)
4.
توجه به سوالات پنهان ذهنی و پاسخ به آنها یکی از روشهای مورد توجه در
این سوره میباشد. به طور مثال پس از آنکه در آیات 7- 10 بیان شد که جزای
خدا در آخرت داده میشود، این سوال پیش آمد میکند که چرا جزا در دنیا داده
نشود؟ آیات 11-13 پاسخ این سوال است.
5.
روش دیگر قرآن، اعتنا به انحرافی است که گاه در درخواستها وجود دارد؛ به
طور مثال مشرکان از پیامبر تقاضای قرآن دیگر یا تغییر در مفاد آن را
داشتند. احتمال داشت که پاسخ این سوال این باشد که کار دست خداست و او هر
چه بخواهد انجام میدهد؛ اما خدای متعال در این مورد که بوی استقلال پیامبر
در امر قرآن را میدهد، پیامبر را مامور میکند که از زبان خود اعلام کند
که شخصا هیچ نقشی در امر وحی جز پیروی مطالب وحی شده و قرائت آنها بر مردم
را ندارد؛ و از عصیان وسرکشی در برابر خدا نگران است و پیشینه زندگی او
نشان میدهد که اهل آوردن چنین کلامی نیست. (ر. ک. آیات 15- 17)
6.
نقد رفتارهای غلط، به مناسبت بررسی و نقد موردی از رفتارهای غلط، ازجمله
روشهای به کار گرفته شده در این سوره میباشد. به طور مثال در ضمن ستم
شمردن افترا بستن در انتساب مطالبی به خدا که در فضای بحث از الهی بودن
قرآن بیان میشد، به ستم دیگر یعنی اتخاذ شریک برای خدا در عبادت
میپردازد. این ادعا را که آنها را صاحب مقام شفاعت میشمردند، مورد نقد
قرار میدهد و آن را گونه دیگری از ستم قلمداد میکند. (ر. ک. آیات 17 -18)
7.
توجه به ریشه رفتار و خطایی که در محاسبهها وجود دارد و باعث ارتکاب برخی
رفتارهای نا هنجار میشود، از دیگر روشهای به کار گرفته شده در این سوره
است. به طور مثال ریشه عدم استقرار بر توحید فطری که در هنگام خطرها خود
نمایی میکند وانسان را به دعا و تضرع به در گاه خدا میکشاند، دنیا زدگی
مردم است؛ به همین جهت در قرآن به تبیین حقیقت زندگی دنیا و نا استواری آن و
تبدلاتش توجه داده است. (ر. ک. آیات 21- 24)
8.
استفاده از سوالات استیضاحی یکی از روشهای تغییر در مخاطب است؛ اما قرآن
در این باره یکپارچه عمل نکرده است؛ در مواردی، پاسخ مطلوب پیش معرضان وجود
دارد. در این صورت منتظر پاسخ آنها میماند اما در پاره ای موارد پاسخ
روشن یا مطلوبی ندارند. در این موارد، منتظر پاسخ از سوی سوال کننده
نمیشود؛ بلکه خود جواب مناسب را بیان میکند. (ر. ک. آیات 31- 35)
9.
از دیگر روشهای معمول در سوره، پاسخ به سوالات مخاطبان است. این سوالات
گاه متوجه شخص پیامبر است و در این موارد خدای متعال پاسخ را به وی القاء
میکند تا او از زبان خود، پاسخ دهد. (ر.ک. آیات 48 – 49)
10.
در قرآن فرصت پیش آمده، بهانهای برای طرح مباحث مهم ترمیشود. به طور
مثال به مناسبت پاسخ به معارضان درباره زمان تحقق وعده عذاب در دنیا، از
عاقبت مکذبان و عذاب جهنم آنها سخن گفته شده است. (47 – 56)
11.
استفاده از تاریخ وعبرتهای آن از جمله روشهای قرآن است که در این سوره
باز تکرار شده است. در این سوره، سرگذشت نوح وقومش، انبیاء پس از او و به
خصوص موسی (ع) مورد توجه قرار داده شده است. (ر. ک.آیات 71- 94)
12.
تطبیق جریانات تاریخی بر شرائط امروز یکی دیگر از روشهای بهکار گرفته
شده در این سوره است. در این سوره پس از بیان اینکه اقوامی مثل فرعونیان
مشمول کلمه عدم ایمان شده بودند، در نتیجه ایمان نیاوردند، رسول الله (ص)
را از عدم ایمان گروهی از مردم قومش آگاه میسازد. (ر. ک. آیات 95 – 97)
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.